Praktiski
Receptes

Uzcepam picu! Padomi, kā to pagatavot mazāk treknu, vairāk veselīgu0

Foto: Fotolia

Uzcepam picu! Šāds sauklis labi piestāv rudenīgi ziemīgai novakarei. Taču no sātīgā kāruma nereti atsakāmies, jo tas šķiet pārlieku trekns un barojošs. Kā šo iecienīto ēdienu padarīt veselīgāku? Padomu taujājām veģetārās pavārmākslas meistarei Ditai Lasei.

Itālieši mani noraktu bez lāpstas, ja zinātu, ko grasos nosaukt par picu, – smejas Dita Lase. Taču viņai tīk netvert dzīvi pārlieku nopietni – drīkst būt tikai tā, un viss. Dita ir gatava ar ideju par picu paspēlēties, protams, paturot prātā veselīguma noti.

“Daudzi domā, ka pica kļūst labāka, ja izvēlas pilngraudu miltus, taču tie ir pārāk smagi, mīklai pietrūkst vajadzīgās elastības. Uzturvērtību un veselīgumu var vairot ar citiem miltiem, piemēram, pievienot turku zirņu, topinambūra vai auzu miltus, tie ir smalki un viegli, turklāt dod arī labu garšu,” skaidro Dita.

Pusi no receptē vajadzīgā kviešu miltu daudzuma viņa aizstāj ar citiem miltiem. Liek turku zirņu miltus – tie satur daudz olbaltumvielu, turklāt piešķir mīklai jauku dzeltenumu, kā arī padara kraukšķīgu izcepto picu. Vēl Dita pievieno topinambūra miltus – kā šķiedrvielu avotu, tie satur arī inulīnu, kas uzlabo zarnu mikrofloru. “Šie milti iedod labu garšu un smuko, brūno kraukšķīti, kas mums tā patīk picā.”

Vēl viņa pieber kvinojas miltus, kam ir augsta uzturvērtība, – tie satur minerālvielas, šķiedrvielas un vitamīnus. Šo miltu gan nevajag daudz – vien kādu ēdamkaroti, jo kvinojai piemīt rūgtumiņš. Dita piešauj arī pilngraudu rīsu miltus. Šāda pica pēc uzturvērtības līdzinās sēklu maizei.

* Runājot par kviešu miltiem, ko izmanto picai, ņem nevis pašus labākos, ekstraklases miltus, bet pakāpi zemākus, jo tie satur vairāk glutēna. Tad picas mīkla izdodas elastīgāka, staipīgāka.

* Ja cilvēks nedrīkst lietot kviešu miltus glutēna nepanesības dēļ, alternatīva ir bezglutēna miltu maisījums. Ditas veikaliņā ir arī speciāli picai veidots maisījums. To var nopirkt arī citos ekoveikalos, kā arī lielveikalos, kur ir bezglutēna produkti.

* Gatavu picas mīklu neveltnē, bet staipa. Raugs ir mīklā izveidojis gaisa burbulīšus, bet rullējot tos izspiež laukā, līdz ar to pica neiznāk tik kraukšķīgi garda.

* Picas veselīgums atkarīgs arī no pildījuma, virsiņas. Sieru izvēlēties liesāku, lietot mazāk eļļas. Meklējot liesu sieru, kas labi kūst, Dita atklājusi Smiltenē ražoto mocarellu.

* Sieru uzrīvē uz picas pamatnes pirms pildījuma uzlikšanas, lai tas labāk turas klāt.

* Mīklas pagatavošanai izmanto Extra Virgin olīveļļu, tā picai piešķir īsto garšu. Picai piestāv arī saulē kaltēti tomāti, raudene un Provansas zaļumi.

* Ja eļļu laista pāri vēl neizceptai picai, ēdiens iznāk pārlieku trekns. To dara, kad pica jau izcepta. Lai maliņas būtu tīkami kraukšķīgas, nevis sausas, tās apsmērē ar olīveļļu, un to labāk paveikt ar otiņu.

Saistītie raksti

* Baklažāns, tomāts un ķiploks ir itāļu ēdiena svētā trīsvienība. Piemēram, starp divām baklažāna ripām liek sieru, visu panē olā un rīvmaizē, tad apcep. No šā itāļu ēdiena Dita atvasinājusi baklažāna picas ideju.

* Dita iesaka mājās gatavotu tomātu mērci, kas ir veselīgāka par veikala kečupu. Tas ir vienkārši: ņem vienādās daļās konservētus tomātus gabaliņos un tomātu pastu, iespiež ķiploka daiviņu, pieber krietnu sauju kaltētas raudenes, rūpīgi samaisa.

Var pielikt arī timiānu un baziliku, lai gan svaigas bazilika lapiņas labāk uzbārstīt gatavai picai.

LA.lv