Praktiski
Manas tiesības

OCTA likumā pieņemti vairāki grozījumi, kas novērsīs konstatētās nepilnības0

Foto: Vigen M/SHUTTERSTOCK

Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likumā pieņemti vairāki grozījumi, kas palīdzēs novērst praksē konstatētās nepilnības.

Citi līguma nosacījumi

Likums papildināts ar nosacījumu, ka OCTA līgums stājas spēkā ne vēlāk kā trīs mēnešu laikā pēc apdrošināšanas līguma noslēgšanas. Līdz šim nebija noteikts, cik ilgā laikā pēc līguma noslēgšanas tam jāstājas spēkā, bet jaunā kārtība ļaušot samazināt tādu gadījumu skaitu, kad OCTA līgumi stājas spēkā pēc apdrošināšanas sabiedrības darbības apturēšanas.

Līdzšinējais regulējums arī nenoteica, kam jāslēdz apdrošināšanas līgums gadījumos, kad Latvijā no uzskaites noņemts un komersantam pārdošanai nodots transportlīdzeklis, kas, aprīkots ar tirdzniecības numura zīmēm, piedalās izmēģinājuma braucienos. Turpmāk par OCTA līgumu atbildīgs būs tirgotājs. Tātad transportlīdzekļa īpašniekam, kurš, piemēram, savu automašīnu būs nodevis pārdošanai, apdrošināšanas līgums automātiski zaudēs spēku, un viņš varēs saņemt atpakaļ neizmantoto apdrošināšanas prēmijas daļu.

Transportlīdzeklim ar ārvalsts numura zīmi, kas reģistrēts citā Eiropas Ekonomiskās zonas valstī vai Šveices konfederācijā un pēc tam ievests Latvijā, turpmāk reģistrēšanas brīdī Latvijā uzreiz automātiski zaudēs spēku noslēgtais apdrošināšanas līgums. Tas noteikts, jo nav pieļaujams, ka šādi apdrošināšanas līgumi turpina darboties arī pēc transportlīdzekļa pārreģistrācijas Latvijā. OCTA līguma slēgšana uz 30 dienām bija noteikta, lai citā dalībvalstī reģistrētu transportlīdzekli varētu nogādāt līdz Latvijai un veikt citas nepieciešamās darbības dalībai ceļu satiksmē.

Pret negodīgiem ļautiņiem

Izmaiņas likumā ļaus novērst gadījumus, kad transportlīdzekļa īpašnieks pēc OCTA polises iegādes to pārreģistrē un saņem taksometra numura zīmes, lai auto izmantotu citiem mērķiem, nekā sākotnēji norādīts, slēdzot apdrošināšanas līgumu. Šādos gadījumos līgums automātiski zaudēs spēku, un īpašniekam būs jāiegādājas jauna OCTA polise. Apdrošinātājiem tādējādi tiks nodrošināta iespēja noteikt atbilstīgu apdrošināšanas prēmijas apjomu atkarībā no patiesā transportlīdzekļa izmantošanas mērķa.

Likumā bija nepieciešami grozījumi arī tādēļ, lai apdrošinātājiem un Latvijas Transporta apdrošinātāju birojam noteiktās situācijās paredzētu tiesības iesniegt regresa prasības, kā arī noteiktu, ka ar zagtu transportlīdzekli nodarītos zaudējumus kompensē saskaņā ar apdrošināšanas līgumu, nevis izmaksā no OCTA garantijas fonda.

Vēl daži precizējumi

Atbilstīgi Eiropas Savienības regulai par saskaņotajiem patēriņa cenu indeksiem ar šiem grozījumiem precizēti personai un mantai nodarīto zaudējumu atlīdzināšanas limiti. Tos piemēros ceļu satiksmes negadījumiem, kas notikuši, sākot no šā gada 1. janvāra.

Izmaiņas paredz vēl citus pilnveidojumus, piemēram, nosaka, ka OCTA līgumu pirms termiņa varēs izbeigt, ja apdrošinātājam būs anulēta licence, sākta tā pašlikvidācija vai arī transportlīdzeklim mainīts identifikācijas numurs.

Jaunie OCTA likuma grozījumi stāsies spēkā šā gada 1. maijā.

LA.lv