Dārzs, Garšaugi

Mikrozaļumi uz palodzes – jaunākais veselīgas ēšanas hits. Kā pie tādiem tikt?

thumb2

Mikrozaļumus var uzskatīt par jaunu veselīgas ēšanas hitu. Vispārzināmā superpārtika – čia sēklas, kvinoja un avokado – piekāpjas jaunajiem favorītiem, starp kuriem ir redīsu, saulespuķu, zaļo zirnīšu un sinepju dīgsti. Arvien vairāk Holivudas slavenību no rītiem diebj ar šķērītēm pie palodzes!

Kāpēc gan vajadzīgi mikrozaļumi, ja veikalos visu gadu papilnam normāla izmēra diļļu, bazilika un pētersīļu pušķīši? Tāpēc, ka mikrozaļumi salīdzinājumā ar “pieaugušajiem radiniekiem” ir desmitus reižu bagātāki ar veselībai svarīgām vielām! Amerikāņu dietologi šo jautājumu nesen pētījuši, un viņiem var ticēt.

Dīgsti ir augi visvētrainākajā attīstības fāzē. Lai atdzīvotos no snaudas un sāktu attīstīties, sēkliņa liek lietā visus resursus un aktivizē aizsardzības funkcijas. Pirmo pāris lapiņu parādīšanās nozīmē arī vislielāko vitamīnu un antioksidantu koncentrāciju dīgstā, turklāt tie visi ir viegli sagremojamā un izmantojamā formā. Nobriedušie augi šīs rezerves jau iztērējuši augšanai.

Mikrozaļumu veidi un labums no tiem

1
Baziliks
Bazilika dīgstos ir vitamīni А, С, РР, ēteriskās eļļas, kas nāk par labu imunitātei un gremošanai. Pievieno tās visiem dārzeņu, gaļas un zivju ēdieniem!

Zirņi
Zirņu mikrozaļumos ir daudz proteīnu, fosfora, dzelzs. Tie satur B grupas vitamīnus, kā arī vitmīnus С, РР, Е, К.
2
Kressalāti
Jaunie kressalāti ir veselīgi visiem, kuriem ir problēmas ar redzi un kas pastāvīgi strādā ar datoru. Čempions joda satura ziņā!

Auzas
Auzu dīgsti ir spēcīgs imūnsistēmas stimulators. Nepieciešami anēmijas, avitaminozes, nervu sistēmas pārslodzes gadījumos, kā arī pēc pārciestām vīrusu slimībām. Palīdz novērst disbakteriozi.

3

Saulespuķes
Saulespuķu dīgstus var dēvēt par Latvijas žeņšeņu. Tāpat kā āboliņa dīgstos tajos ir daudz augu olbaltumvielu un antioksidantu.

Griķi
Griķi dīgsti nāk par labu diabēta gadījumā. Tajos esošais rutīns nostiprina asinsvadus, bet folijskābe vajadzīga asinsrades procesam.

4

Kvieši
Kviešus vērts izdiedzēt lielākā daudzumā! Jo pat viens malciņš svaigi spiestas kviešu dīgstu sulas momentā paaugstina imunitāti, normalizē vielmaiņu un izvada toksīnus. Maigajos za;ļumos ir visi B grupas vitamīnu, kā arī dzelzs, kalcijs un fosfors.

Redīsi
Redīsu dīgstos ir viss “skaistuma vitamīnu” komplekts. Ēdiet redīsu dzinumus, lai nostiprinātu matus un atsvaidzinātu ādaskrāsu!

Kā izaudzēt mikrozaļumus

5
Nav nekā vienkāršāka kā izaudzēt mikrozaļumus dzīvoklī! Izraugies jebkuru (bet labāk – vairākas) palodzes un ķeries pie lietas. Zeme nav vajadzīga, viss noslēpums ir hidroponikā jeb audzēšanā, pievadot sakņu sistēmai minerālu un mikroelementu šķīdumu.

Trauku sēklu diedzēšanai var nopirkt, bet var to sameistarot arī pašrocīgi no diviem piemērotiem, sekliem traukiem.

Viena apakšā ielej ūdeni, augšā pēc ūdens peldes principa novieto otru trauku, kurā iepriekš izveidoti vairāki atvērumi. Pārklāj virsu ar 2-3 kārtām slapjas marles. Uz marles izkaisa sēklas, pārsedz ar plēvi. Viss!
6
Katru dienu atver plēves pārsegumu, ja nepieciešams, apsmidzina sēklas ar siltu ūdeni.

Pēc četrām līdz septiņām dienām jau varēsi novākt pirmo ražu!

Dīgstus laikus jānogriež: otrajam lapu pārim nedrīkst ļaut parādīties! Savāktos mikrozaļumus glabā ledusskapī līdz septiņām dienām plastmasas traukā ar vāku.

Dīgstus var pievienot praktiski jebkuram ēdienam: gaļas, zivju, salātiem, sviestmaizēm un pat desertiem. Katram mikrozaļumu veidam ir savas garšas īpatnības. Piemēram, kressalātiem ir viegla sinepju piegarša, rukolai – riekstu notis, redīsi ir asāki nekā abi iepriekšējie, tie lieliski sader ar omleti, bet saulespuķu dīgsti – ideāli “piestāv” vistas gaļas kotletēm.

Sagatavots pēc “sovkusom.ru”

1 komentārs

Pievienot komentāru