Manas tiesības, Patērētāju tiesības

Mārketinga triki veikalos. Kas jāņem vērā pircējam?

Foto - Shutterstock
Uzziņa

Ko veicina aromāts veikalā
• Cilvēks simtkārt labāk atceras aromātu nekā to, ko redz, dzird un sajūt.
• Patīkams aromāts telpā rada pacilātu noskaņojumu, tāpēc pircēji veikalā uzturas ilgāk, nopērk vairāk, rodas vēlme atkal atgriezties.
• Ja sieviešu apģērba veikalā izsmidzina vaniļas aromātu, ienākumi divkāršojas.
• Telpās, kurās jūtams ziedu un citrusu aromāts, cilvēki vēlas uzkavēties ilgāk un ir atvērtāki produktu iegādei.
• Preču apgrozījums pieaug, ja ar aromātu neitralizē tekstila, ādas aizvietotāju un sintētisku materiālu smaržu, kas pircējiem nav patīkama.

(Avots: kompānijas “Air/Aroma” mājaslapa)

Mani interesē, pēc kādiem principiem tiek izkārtotas preces lielveikalos. Aivars Kārkliņš Liepājā

Vajadzīgo − tālākajā veikala galā

Biznesa augstskolas “Turība” Komercdarbības katedras lektorei, programmu direktorei Ivetai Liniņai ir ne vien augstskolas pasniedzējas pieredze, bet viņa arī konsultē veikalu, aptieku un citu tirgotavu pārstāvjus, kas jāņem vērā, iekārtojot tirdzniecības vietu: kā jāplāno pircēju plūsma, kā jāizvieto plaukti un stendi, kā jānovieto preces plauktos, lai pieaugtu to apgrozījums un veikalam būtu lielāka peļņa. – Tas ir merčendaizings jeb pārdomāts un pareizs preču izvietojums veikalu plauktos. Latviešu valodā šim terminam nav īsti tulkojuma – tirdzniecības uzņēmumi to mēdz dēvēt par preču kategoriju vadību, bet tas ir merčendaizings mazliet sašaurinātā traktējumā, – skaidro Iveta Liniņa. – Ja ievēro visus merčendaizinga principus, pircējs iegādājas par 30% vairāk preču, nekā bija plānojis, ieejot veikalā.

Mārketinga speciāliste uzskaita daļu no lielveikalu iekārtošanas pamatprincipiem.

1. Ikdienas pieprasījuma preces (maize, piens) novieto veikala tālākajā galā, lai pircēju piespiestu iziet cauri visai tirdzniecības zālei. Šajā ceļā viņam noteikti būs daudz vilinošu piedāvājumu. – Lielveikali pircēju plūsmu organizē tā, lai preces, ko grib pārdot vairāk, būtu labajā pusē. Labajā tāpēc, ka cilvēki pārsvarā ir labroči, nevis kreiļi. Pastiep roku un paņem! – aicina tirgotājs.

2. Preču izkārtojumu iesāk ar lētākajām precēm, pircēju plūsmas virzienā liekot arvien dārgākas. Tā kā cenas pieaug pakāpeniski, pircējs aprod ar šiem skaitļiem, un preces vairs nešķiet pārāk dārgas.

3. Tirdzniecības zāles vidū parasti izkārto periodiskā pieprasījuma preces (sadzīves ķīmiju, šampūnus, zeķes u. c.), savukārt kases zonā un arī plauktu galos, kas ir impulsa pirkumu veikšanas vieta, kārto preces, kurām ir lielāks uzcenojums. – Tām nav sliktāka kvalitāte kā citām precēm, taču ir maza pamatvērtība un liels veikala uzliktais uzcenojums, tāpēc tirdzniecības uzņēmums ar tām pelna.

4. Tās preces, ko veikals grib pārdot lielākā daudzumā, plauktos novieto mērķauditorijas acu augstumā: sievietēm domātās (piemēram, ekskluzīvu kosmētiku) liek plauktā 1,60 m augstu, vīriešiem – ap 1,75 m (piemēram, dārgus alkoholiskos dzērienus), bērniem – 1 m (piemēram, rotaļlietas un saldumus). – Akcijas vai izpārdošanas precēm jābūt ļoti uzkrītošā vietā. Lai tirgotājs varētu atgūt naudu, ko zaudējis, precei uzliekot atlaidi, konkrētā prece jāpārdod vairāk.

! Mārketinga speciāliste atklāj, ka daži veikalu tīkli psiholoģiski ietekmē pircējus, spēlējoties ar cenu zīmēm. Ir noteikts, ka ierindas precēm jāizmanto cenu zīme baltā krāsā, bet precēm, kurām ir atlaide, dzeltenā krāsā. – Daži visām precēm pievienojuši cenu zīmi dzeltenā krāsā, tādējādi maldinot pircēju, ka precei ir atlaide.

Ja ir atlaide, uz cenu zīmes jābūt norādītai iepriekšējai preces cenai un jaunajai. Tā ir oficiāla prasība.

Pievienot komentāru