Praktiski
Receptes

Klasiskais Kičari – maltīte, kas fantastiski viegli gremojas0

Foto: Anda Krauze

Sastāvdaļas – viena sauja Basmati rīsu, viena sauja Mung dal, dārzeņi (katrs no vienas līdz divām saujām) – ķirbis, burkāns, kabacis; buntīte rukolas, Gī sviests.

Garšvielas – 1 sīpols (sīki sakapāts), 1 kanēļa standziņa, ½ tējkarotes svaigi rīvētas ingvera saknes, ½ tējkarotes fenheļa sēklu, ½ tējkarotes koriandra sēklas, ½ tējkarotes ķimeņu, ½ tējkarotes sinepju graudu, ½ tējkarotes kumina sēklas, ¼ tējkarotes asafoetīdas, 1 lauru lapa, ½ tējkarotes kurkumas. Himalaju rozā sāls pēc garšas. Melnā sāls.

Pagatavošana.

Nomazgā rīsus, kamēr tie tīri. Nevajadzētu izmantot pulētus, lētus un baltus rīsus. Priekšroku jādod labi noturētiem Basmati rīsiem. Sagatavo garšvielas. Vislabāk ņemt veselās garšvielas, pēc tam saspaidot tās piestā. Katlā ielej aukstu ūdeni, pievieno dālu, kanēļa standziņu un lauru lapu, vāra 10 minūtes. Ja veidojas putas, tās nosmeļ. Pannā ieliek 1 tējkaroti Gī, uzkarsē un pievieno samaltās garšvielas (t. i., fenhelis, ķimenes, koriandrs, kumins, sinepju graudi, kurkuma, asafoetīda). To sautē apmēram 10 sekundes, tad pievieno sīki sakapāto sīpolu. Apcep vienu minūti, pievieno saldo ķirbi, burkānus, kabaci, rīsus. Visu apcep 2 līdz 3 minūtes un pievieno maisījumu dālam. Vāra 10 minūtes, pievieno sāli, apmaisa. Nogriež uguni un atstāj ievilkties 5 minūtes. Bļodā liek Kičari, dekorē ar svaigu rukolu, garšai pārber ar melno sāli (Kala Namak).

Kičari – ājurvēdas ideālais ēdiens, kas strādā kā universāls tīrīšanas līdzeklis. Ēdot to rudenī, mēs sagatavojam sevi ziemai. Maltīte, kas fantastiski viegli gremojas, vienlaikus labi pabaro ķermeni. Šajā ēdienā ir viss, kas nepieciešams, lai dzīvotu. Tīrīšanas kūres parasti ilgst piecas sešas dienas (var būt arī vienas dienas kūre), ēdot tikai un vienīgi Kičari. Ar Kičari palīdzību labi ārstējas daudzas slimības. Tāpat to iesaka ēst tad, kad jūtami pirmie saslimšanas, saaukstēšanās simptomi. Variāciju, kā pagatavot Kičari, ir daudz. Piemēram, rīsu vietā var izmantot kvinoju, dāla vietā – šķeltos zirnīšus, lēcas u. c. Ja skatām pašus pirmsākumus, Kičari sastāv tikai no rīsiem, dāla, garšvielām, Gī. Bet bagātīgāk ir ar dārzeņiem – visiem iespējamiem, izņemot nakteņus (tomāti, baklažāni, kartupeļi). Šim ēdienam ir jābūt vienkāršam; noņemot nost visus kairinātājus, attīrās ne tikai fiziskais ķermenis, bet arī garīgā telpa.

LA.lv