Kopšana, Mājas

Iekštelpu gaisa kvalitāte ietekmē mājokļa mūža ilgumu. Novēršam traucējošās lietas!

Publicitātes foto

Neapmierinoša gaisa kvalitāte mājoklī var izraisīt ne vien miega un veselības traucējumus kā maziem, tā lieliem, bet pat ievērojami samazināt paša mājokļa mūža ilgumu. Lai rūpētos par sevi un savu mājokli, ieteicams ikdienā uzraudzīt iekštelpu klimatu, izvēloties telpām atbilstošu mitruma, gaisa kvalitātes un gaisa temperatūras, kā arī trokšņa līmeni, aicina viedās mājas risinājumu zīmols “Eleme”.

Jo mitrākas telpas, jo labvēlīgāka vide pelējuma augšanai. Mitrumu telpās izraisa gan nepietiekama telpu ventilācija, gan zema iekštelpu gaisa temperatūra, gan arī sadzīves nodarbes, piemēram, ēst gatavošana, radot papildu tvaiku, un pašu un veļas mazgāšanas rituāli, gan arī paša mājokļa tehniskais stāvoklis un vecums. Izteikti svarīgi ir sekot mitrumam iekštelpās Eiropas valstīs ar mērenu un mitru klimatu – tādu, kāds ir arī Latvijā. Ja par to nerūpējas, mājokļa iemītnieki apdraud paši savu un savu tuvinieku veselību, pakļaujot slimībām, kas skar elpošanas un imūno sistēmu, izraisot gan alerģiskas saslimšanas, gan elpceļu kairinājumus, tādējādi pazeminot savu dzīves kvalitāti kopumā. Lai to nepieļautu, ikdienā jāatceras pievērst uzmanību četriem noteiktiem rādītājiem, kas var ietekmēt mājokļa vides izmaiņas.

Pirmkārt, mitrums. Izvairieties no pārāk mitra un no pārāk sausa gaisa mājoklī! Pārāk sauss gaiss izraisīs nepatīkamas sajūtas ādai vai pat alerģiskas reakcijas, turpretī pārāk mitrs gaiss var radīt labvēlīgu vidi pelējumam. Pēdējā desmitgadē Eiropas Kopienā veiktie pētījumi apliecina, ka Eiropā strauji pieaug saslimstība ar astmu un citām elpošanas orgānu slimībām, īpaši bērnu vidū, ko izraisa zema iekštelpu gaisa kvalitāte, ja tajās konstatēts mitrums un pelējums. Turklāt, jo vecāka ēka, jo lielāka mitruma un pelējuma iespējamība. Katrai no mājokļa telpām vēlams rast piemērotāko mitruma rādītāju un nepieciešamības gadījumā vēdināt vai mitrināt telpu, lai panāktu labvēlīgāko gaisa kvalitāti tajā.

Otrkārt, gaisa kvalitāte. Neaizmirstiet bieži vēdināt telpas neatkarīgi no gadalaika, īpaši ja mājoklis nav aprīkots ar specializētām vēdināšanas ierīcēm. Ja telpas reti vēdināmas, tas noved pie paaugstināta gaisa piesārņojuma iekštelpās, negatīvi ietekmējot cilvēka spējas koncentrēties, ja mājas izmantojat arī darbam, piemēram, kaut vai jaunāko ģimenes locekļu mājas darbu pildīšanai.

Treškārt, gaisa temperatūra. Jāpārliecinās, ka gaisa temperatūra ir piemērota mājokļa iemītniekiem un telpām – kā dienā, tā naktī.  Īpaši svarīgi tam sekot, ja mājās ir mazulis, jo tā neapmierinātība ar telpas temperatūru izpaudīsies kā nemierīgāks nakts miegs vai kaprīzāka uzvedība dienā. Piemēram, Vācijas Epidemioloģijas institūts norāda uz mājoklī konstatēto mitruma un pelējuma ciešu sasaisti ar miega problēmām: īpaši bērnu vidū, kas izraisa īsākus gulēšanas ciklus jeb nemierīgāku miegu.

Ceturtkārt, troksnis. Uzraugiet un mainiet trokšņu līmeni telpās, lai baudītu mierpilnu miegu! Nereti priekpilnam rītam traucē naktī piedzīvotais “caurais” miegs. Patiesībā tā cēlonis var būt trokšņi, kurus ikdienā vairs neuztveram, bet kuri kalpo par veselības un miega traucēkļiem, kaut vai ledusskapja rūkšana vai kāda ieslēgtā režīmā atstāta datora dūkšana.

Katrs no mums vēlas dzīvot tik veselīgu dzīvi, cik tā ir iespējama. Turklāt steidzīgajā laikmetā ar iespējami mazāku piepūli. Mēdzam dzīvot aktīvi un rūpēties par savu ķermeni, bet mājokļa neredzamo pusi, tai skaitā gaisa kvalitāti, mēdzam aizmirst. Ja sekot šiem minētajiem rādītājiem ikdienā aizmirstas, vērts meklēt palīdzību viedos tehnoloģiskos risinājumos, kas mūsdienās ievērojami uzlabo dzīves kvalitāti. Tā, piemēram, franči par to tālredzīgi parūpējušies, radot viedierīci “Netatmo Healthy Home Coach”, kura laikus ziņo par riskiem, nosaka esošās problēmas mājokļa gaisa kvalitātē un pat iesaka, kā tās veiksmīgāk novērst. Turklāt visus mērījumus var pārraudzīt, pat esot ārpus mājām, izmantojot lietotnes tālrunī vai datorā, nepieciešamības gadījumā mājiniekiem atgādināt, kaut vai atvērt logu pirms gulētiešanas.

Pievienot komentāru