Rokdarbi, Šūšana

Gan skaistas, gan attīstošas paššūtas rotaļlietas. Ciemos jelgavnieces Ilzes Apsītes darbnīcā

Foto-Anda Krauze

Jelgavniece ILZE APSĪTE jau vairākus gadus šuj glītas rotaļlietas bērniem. Tās ir ne vien funkcionālas, bet arī veicina bērnu fizisko un garīgo attīstību.

Veidojas izpratne

Ilze iepriekš strādāja Latvijas Lauksaimniecības universitātē, nākamajiem mājturības skolotājiem mācīja gan rokdarbus, gan pedagoģiju un psiholoģiju. Kad krīzes laikā radās pārdomas, vai mājturības programma ilgi varēs pastāvēt, nolēma darbu universitātē pamest, lai turpmāk īstenotu senu sapni par savu uzņēmējdarbību. – Sapratu, ka veidošu uzņēmumu un nodarbošos ar kaut ko jēgpilnu. Protu šūt un modelēt, tāpēc nolēmu darināt bērnu attīstību veicinošas mantas.

Sākumā bija mugursomas. Ierosmi deva pašas pieredzētais. Kopā ar pirmsskolas vecuma meitiņu pāris gadu bija jābrauc no Jelgavas uz “Vaivariem” pie logopēda. Tas ir garš ceļš, ko bērnam grūti izturēt. Vēlāk uzsākot uzņēmējdarbību un domājot par pirmajiem produktiem, viņa atcerējās šo pieredzi. Nolēma piedāvāt risinājumu problēmai, kas noteikti ir aktuāla arī citās ģimenēs. Pirmā tapa mugursoma ar daudzām detaļām, kas piestiprinātas ar lipeklīšiem vai pogām. Tām bija arī aukliņas. Ilze ņēma vērā logopēda teikto, ka bērnam vajag veramas mantas, lai varētu trenēt pirkstu sīko motoriku. – Ja bērns ar kaut ko netiek galā, pieaugušais palīdz. Jāstāsta arī, kādā krāsā ir katra detaļa un kāda ir ģeometriskā forma. Tādējādi bērnam pakāpeniski veidojas izpratne par lietu pasauli. Šī rotaļa un vienlaikus izzināšana netiek uzspiesta – cik ilgi bērns grib, tik ilgi darbojas. Turklāt vienlaikus notiek komunikācija ar māmiņu vai tēti, kas arī nav mazsvarīgi, – viņa stāsta.

Katram vecumam savs

Lai bērns augtu gudrs, radošs, apveltīts ar novērošanas spējam, labu atmiņu un citām svarīgām maņām un prasmēm, rotaļlietām jābūt ne vien skaistām un izturīgām, bet arī attīstību veicinošām. Ar tām spēlējoties, iepazīst priekšmetu formas, krāsas, attīsta pirkstu sīko motoriku.

Katra plaukstas un pirkstu darbība veicina smadzeņu attīstību, bērns ātrāk iemācās skaidri runāt. Spēlējoties ar attīstošajām rotaļlietām, tiek trenētas arī rakstīšanai nepieciešamās iemaņas. Iemācoties veikli satvert mantiņu, bērnam vēlāk nebūs grūti rokās noturēt pildspalvu, karoti, dakšiņu un nazi.

– Mazākajiem piemērotākas ir mantas, kurām rotājums piestiprināts pie auduma ar lipeklīšiem, jo tos viegli noņemt, bet lielākiem bērniem, kuri jau prot atpogāt un aizpogāt, kā arī sasiet aukliņas, var piedāvāt komplicētākas lietas, – skaidro Ilze.

Viņas izveidotais SIA “Ducis Variations” darbojas jau sesto gadu. Galvenā Ilzes radīto priekšmetu mērķauditorija ir pirmsskolēni un jaunākā skolas vecuma bērni, izglītības iestādes, bērni ar īpašām vajadzībām, tie, kam ir runas traucējumi. Protams, arī mazie, kam ir interese par transformējamām lietām.

Dabiski materiāli

Materiālam, no kā šuj attīstošās rotaļlietas un mantas, jābūt izturīgam un viegli kopjamam, jo bērns tās gan loka, gan ņurca, gan citādi darbojas. – Es izmantoju dabiskus materiālus – linu un kokvilnu. Protams, ar laiku audums nobružājas, taču to var viegli izmazgāt ar rokām vai ar veļas mašīnu saudzējošā režīmā.

Ilze neko nelīmē, viss ir šūts un rūpīgi nostrādāts. Lai darinājums būtu stingrāks, starp audumiem liek lina līmaudumu.

Audumus pērk veikalos “LareLini” un “Mežaroze”, arī citos audumu veikalos, ja kaut kas piesaista uzmanību. Trikotāžas aukliņas iegūst, sagriežot T kreklus, bet kokvilnas auklas un kokvilnas lences mugursomām pērk “TexRep”.

Ilze izmanto šujmašīnu un vēl divas ierīces – caurumotāju, ar kuru iesit metāla kniedītes auklu caurvēršanai, un presi pogu apvilkšanai ar audumu.

Pievienot komentāru