Praktiski
Manas tiesības

Bērns telefonu sasita vai pazaudēja. Kā sevi pasargāt no zaudējumiem?0

Foto: PantherMedia/Scanpix/LETA

Tuvojoties rudens sezonai, parasti iepērkamies vairāk – pērkam gan skolas preces, gan jaunu apģērbu un apavus, gan jaunus telefonus saviem skolēniem, gan atgriežamies no atvaļinājuma ikdienas darba ritmā un padomājam par jaunu televizoru un, iespējams, mājās nepieciešamo remontu. Arī Ziemassvētku dāvanu sagādes sezona nav aiz kalniem, kaut aiz loga vēl vasara.

Kā pasargāt sevi no zaudējumiem, ja jauno mantu nozog vai jauno telefonu jau trešajā dienā bērns nomet zemē un tas saplīst? Risinājums ir pirkumu apdrošināšana.

Ar ko pirkumu apdrošināšana atšķiras no ražotāja garantijas

Latvijā visām precēm ražotāja garantija ir vismaz divi gadi, taču ražotāja garantija sedz zaudējumus vai nodrošina bojātās preces nomaiņu tikai gadījumos, ja precei tiek konstatēts ražošanas defekts. Piemēram, ja televizoram nestrādās kāda funkcija, visticamāk, uz to attieksies ražotāja garantija, un televizoru pārdevējs vai nu apmainīs bojāto televizoru pret citu, vai arī nodrošinās bezmaksas garantijas remontu. Savukārt, ja jaunā televizora ekrānu saskrāpēsi, nesot iekšā dzīvoklī, ražotāja garantija uz šo bojājumu neattieksies.

Pirkuma apdrošināšana ir daudz plašāka un parasti sedz pircēja zaudējumus gadījumos, ja iegādātā prece saplīst, to sabojā pats īpašnieks vai kāds cits, to nozog vai prece cieš dabas stihijā vai ugunsgrēkā. Tādēļ pirms vērtīgiem pirkumiem noteikti jāpārliecinās, vai ir pieejama pirkuma apdrošināšana un kādas ir iespējas to izmantot!

Dažādas iespējas izmantot pirkumu apdrošināšanu

Iespējas apdrošināt savus pirkumus Latvijā pamatā ir divas:
1) pirkumu apdrošināšana kā papildpakalpojums daļai no banku kredītkartēm. Banka šo pakalpojumu nodrošina sadarbībā ar kādu no apdrošināšanas sabiedrībām.
2) Pirkumu apdrošināšana kā atsevišķs dažu apdrošināšanas sabiedrības pakalpojums. Parasti pieejams tikai konkrētu sadarbības partneru veikalos.

Trešā versija ir laba līmeņa mājokļa apdrošināšana, kas ietver arī mājoklī esošo mantu un iekārtu apdrošināšanu. Šāda apdrošināšana līdzēs zādzību un līdzīgos gadījumos, bet nepalīdzēs, piemēram, pret mobilā telefona nozagšanu no somas uz ielas vai sabiedriskajā transportā.

Plānojot vērtīgus pirkumus, kam noderētu apdrošināšana, vispirms ieteicams uzzināt, vai kredītkarte ietver pirkumu apdrošināšanu, un vai apdrošināšanas piedāvājums atbilst visām vajadzībām – vai tas ietver konkrēto preču veidu apdrošināšanu utml. Ja viss atbilst, nevajadzētu aizmirst izmantot šo iespēju un nemaksāt ar skaidru naudu. Ja kredītkarte apdrošināšanu nepiedāvā vai tā nav atbilstoša jūsu vajadzībām, noteikti jāizpēta un jāizmanto pirkumu apdrošināšanas iespējas, ko kā atsevišķu pakalpojumu savu partneru veikalos piedāvā dažas Latvijas apdrošināšanas sabiedrības.

Meklē ne tikai lētāko cenu, bet arī labāko pirkuma apdrošināšanu

Pirkuma apdrošināšanas ir dažādas, dažas no tām sedz, bet citas nesedz zaudējumus, kas radušies mantas neuzmanīgas lietošanas rezultātā, piemēram, telefonu nometot zemē vai datora klaviatūrā ielejot šķidrumu. Tādēļ noteikti ir jāizpēta:

* kādas preces apdrošina
Visbiežāk pirkumu apdrošināšana attiecas uz sadzīves tehniku, mobilajiem telefoniem, elektroiekārtām, elektroniku, datortehniku. Taču apdrošināšana iespējama arī citām precēm, bet noteikumi jālasa uzmanīgi, piemēram, dārglietas, dārgakmeņi un kažokādu izstrādājumi vienā piedāvājumā var būt iekļauti un īpaši uzsvērti, bet otrā paredzēti kā izņēmumi. Parasti apdrošināšana tiek piedāvāta tikai jaunu preču iegādei. Pirkumu apdrošināšana neattiecas uz automašīnām un citiem transportlīdzekļiem, jo tiem nodarītos zaudējumus atlīdzina cita veida apdrošināšana, KASKO un OCTA.

*  pret kādiem riskiem apdrošina
Noteikti ir jāizpēta, pret kādiem riskiem un bojājumiem konkrētā prece tiek apdrošināta, un kādi ir izņēmumi. Svarīgi noskaidrot, vai apdrošināšana segs zaudējumus, ja bojājumus būsit radījis savai mantai pats, to nometot, sasitot, aplejot vai kā citādi mehāniski sabojāt. Svarīgi lasīt arī izņēmumu sadaļu, piemēram, dažkārt apdrošināšana nesedz zaudējumus, ja mantas nozagtas no mašīnas vai atstātas nepieskatītas neaizslēgtā vietā.

Dažkārt kredītkartes piedāvā arī tā saucamo cenas apdrošināšanu, tas ir, ja noteiktā laika periodā pēc preces iegādes pircējs atrod identisku lētāku preci, zināmos gadījumos var tikt segta cenas starpība.

*  limiti un pašrisks
Uzmanīgi jāizlasa informācija par apdrošināšanas atlīdzību limitiem – vai un cik lieli limiti noteikti vienam apdrošināšanas gadījumam, vienam pirkumam, īpašām pirkumu kategorijām. Tāpat ļoti svarīgs ir pašrisks – tā ir summa, par kuru mazākus zaudējumus apdrošināšana nesedz. Ja pašrisks ir 100 eiro, tad, pērkot 103 eiro vērtu preci, šī konkrētā apdrošināšana praktiski nederēs, jāmeklē cita. Tāpat jāņem vērā, ka vairumā gadījumu apdrošinātāji kompensē jaunas identiskas vai līdzvērtīgas preces iegādi, nevis izmaksā atlīdzību naudā.

*  termiņš un darbības vieta
Pircējiem jāizvērtē arī piedāvātās apdrošināšanas termiņš, kas var svārstīties no 90 dienām līdz vairākiem gadiem. Viens no iespējamiem pirkuma apdrošināšanas veidiem ir garantijas apdrošināšana, kas faktiski nozīmē to, ka ražotāja garantija tiek pagarināta vēl uz, piemēram, trim gadiem – attiecīgi ražotāja garantija būs spēkā piecus gadus. Šāda prakse nereti tiek piedāvāta automašīnu tirdzniecībā.

Vairumam kredītkaršu pirkumu apdrošināšanas aizsardzība ir spēkā visā pasaulē. Arī pie sadarbības partneriem Latvijā pirktajām precēm aizsardzība parasti ir spēkā visā pasaulē, piemēram, apdrošināšanas atlīdzība tiks izmaksāta par ārzemēs nozagtu fotoaparātu. Taču par to ir jāpārliecinās katrā konkrētā gadījumā.

Kā rīkoties, ja noticis negadījums?

Ja noticis negadījums, kurā cietusi manta ar pirkuma apdrošināšanu, jārīkojas atbilstoši katra apdrošinātāja noteikumiem. Parasti tas nozīmē negadījuma fiksēšanu ar vai bez policijas iesaistes, iesnieguma (ar noteiktu formu vai bez) rakstīšanu apdrošinātājam, nepieciešamo dokumentu pievienošanu (čeki, pavadzīmes izziņas, rēķini, fotogrāfijas). Jautājumu gadījumos ieteicams uzreiz sazināties ar apdrošinātāju un noskaidrot visas neskaidrības.

LA.lv