Manas tiesības, Patērētāju tiesības

Ātrais kredīts pa telefonu. Cik drošs tas ir zvana saņēmējam?

Foto - Shutterstock

Sociālajā tīklā Facebook kāda liepājniece ierakstīja: “Kas tas par pilnīgu sviestu?! Zvana svešs nr. 27221277. Saprotu, ka saruna ir ierakstīta. Labdien… bla bla bla… zvana no tāda un tāda kantora. Piedāvājam naudas aizdevumu un kredītu, lai apstiprinātu – nospiediet taustiņu “1”. Noliku klausuli, bet varbūt kāds gados vecāks cilvēks netīšām arī nospiež kādu ne to pogu un dabū “foršo” ātro kredītu. Un tad tikai ”jautrība” sākas…”

Pēdējos gados bieži vien nākas dzirdēt par dažādām finanšu mahinācijām, krāpšanas mēģinājumiem, kuri kļūst aizvien meistarīgāki. To atklāšanai pat policijai ir vajadzīgs laiks. Par laimi, šoreiz satrauktās sievietes bažas neapstiprinājās. Piedāvājums nācis no kādas oficiāli reģistrētas finanšu risinājumu kompānijas.

Sazinoties ar Valsts policijas (VP) sabiedrisko attiecību nodaļu, saņemts komentārs, ka šis ir likumīgs kredīta piedāvājums un cilvēki droši var pieņemt to vai noraidīt, nekāda datu noplūde vai nevēlamas finansiālas saistības nedraud. Taču VP sabiedrisko attiecību daļas vadītāja Sigita Pildava kārtējo reizi aicināja cilvēkus būt možiem, ļoti rūpīgi izvērtēt katru šādu piedāvājumu, nesūtīt personas datus, banku kodus un citu svarīgu informāciju, kā arī prātīgi attiekties pret jebkādām finansiālām saistībām. S.Pildava aicināja cilvēkus ziņot par iespējamiem krāpšanas gadījumiem policijai.

Latvijas Mobilā telefona preses sekretāre Elīna Lidere atklāja, ka jebkurš uzņēmums drīkst sūtīt reklāmas īsziņas tikai tad, ja pats cilvēks to ir atļāvis. Ļoti bieži gadās situācijas, kad klients pat nepamana, ka ir piekritis reklāmas īsziņu saņemšanai, jo ir aizpildījis kādu anketu vai atbildējis uz e-pastu un nav ievērojis, ka atbildē ir atzīmēta atļauja viņam sūtīt reklāmas īsziņas. Mobilo sakaru operatoram nav tiesību kontrolēt, aizliegt vai atļaut šīs īsziņas.

Tomēr klientam ir iespējas atteikties no reklāmas īsziņām. Pirmkārt, īsziņā parasti ir norādīts tālruņa numurs, uz kuru zvanot klients var atteikties no īsziņu saņemšanas. Ja tā nav, tad var meklēt reklāmas sūtītāja kontaktinformāciju, piemēram, uzņēmuma interneta lapā. Parasti tālruņa iestatījumos pašam tālruņa īpašniekam ir iespēja arī nobloķēt īsziņu sūtītāju – tad īsziņas vairs netiks saņemtas.

Ja uzņēmums turpina cilvēku apgrūtināt ar reklāmas īsziņām par spīti tam, ka cilvēks ir lūdzis to nedarīt, tad iespējams vērsties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, jo komersantam nav tiesību šādi rīkoties.

Pievienot komentāru